Core and More - ćwiczenia na brzuch

Chcesz mieć płaski brzuch przed wakacjami? Czas sobie przypomnieć, że istnieją mięśnie głębokie. Same brzuszki na dywanie nie wystarczą. Nawet jeśli dodasz do nich trening kardio. Eksperci polecają za to wzmacnianie mięśni głębokich, tzw. "core". A to możesz łatwo zrobić na zajęciach Core and more.

Mięśnie głębokie - ich trening to podstawa

Trening mięśni głębokich jest ważny nie tylko ze względu na estetyczny wygląd. Są to mięśnie, dzięki którym możemy zachować prawidłową postawę. Jest to bardzo ważne podczas codziennych czynności np.: chodzenie, noszenie toreb z zakupami, ale także podczas uprawia innych dyscyplin sportu: biegania, jazdy na rolkach, cross fitu i właściwie każdego innego treningu.

- Mięśnie głębokie, czyli właśnie "core muscles" są bardzo ważne w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała oraz odpowiadają za stabilizację naszego szkieletu - mówi trener osobisty Paweł Gościcki. - Dobrym sposobem na wzmocnienie głębokich mięśni brzucha i grzbietu jest trening na niestabilnym podłożu (na piłce Bosu czy na stability disk), jak również ćwiczenia izometryczne w podporach (przodem i bokiem). W ćwiczeniach w podporach główną zasadą jest utrzymanie prawidłowej postawy ciała, przy czym powinno ono być ułożone równolegle do podłoża - dodaje trener.

Wzmacnianie i rozciąganie

Podczas tego rodzaju treningu niezwykle ważna jest technika. Jeśli ustawienie ciała nie będzie prawidłowe, całe ćwiczenie może okazać się kompletnie bez sensu. Ale co w sytuacji, gdy nie wiemy jak powinniśmy je wykonać? Polecamy zajęcia Core and More, na których wszystko zostanie ci wyjaśnione.

Schemat lekcji podzielony jest na dwie części - pierwsza część zajęć poświęcona jest wzmacnianiu "core" czyli mięśni grzbietu i brzucha, druga to ćwiczenia rozciągające wszystkie partie ciała, czyli stretching. Dlaczego warto na nie pójść?

- Trening "core" jest szczególnie ważny dla utrzymania stabilności tułowia, czyli przede wszystkim obszaru obejmującego około 29 przyczepów mięśni odcinka lędźwiowego kręgosłupa, obręczy miednicy i bioder. Mięśnie głębokie tułowia pomagają utrzymać prawidłową sylwetkę i zredukować napięcie mięśni kręgosłupa. Celem jest więc odciążenie kręgosłupa w codziennych czynnościach, kształtowanie prawidłowej postawy oraz budowanie silnego gorsetu mięśniowego pozwalającego na kontrolę ruchów całego ciała - mówi Olga Kowalska, instruktorka fitness Holmes Place.

Core and more - komu polecane są zajęcia?

- Wzmocnienie mięśni brzucha i grzbietu zalecane jest wszystkim. Potrzebne jest zarówno sportowcom - daje lepszą podstawę do kształtowania zawodnika, jak i osobom prowadzącym siedzący tryb życia, u których słabe mięsnie tułowia są częstą przyczyną bólu pleców. Regularny trening mięśni głębokich pozwala skutecznie zredukować napięcie mięśni kręgosłupa, likwidując większość przyczyn i skutków bólu pleców, nawet w przypadku przewlekłych, dokuczliwych bólów krzyża - wyjaśnia instruktorka fitness.

Jak wyglądają zajęcia?

Przetestowałam na sobie różne zajęcia. Zwykle trwają do 30 minut. Myślisz, że to mało? Warto je dodać na sam koniec treningu biegowego lub siłowego. Tym sposobem w grupie zmotywujesz się do pozostawionej zwykle na koniec serii na mięśnie brzucha i rozciągniesz napięte po treningu mięśnie. I zapewniam cię - 30 minut będzie ci się bardzo dłużyć na początku. To wcale nie jest takie łatwe, jak może się wydawać!

Ćwiczenia na mięśnie głębokie powinny być nieodłącznym elementem każdego treningu, stosowanym regularnie, minimum dwa razy w tygodniu dla zachowania prawidłowych funkcji ruchowych. Nie tylko poprawią samopoczucie wynikające z utrzymania prawidłowej postawy, ale i dodadzą pewności siebie dzięki lepszemu poczuciu równowagi i siły.

Interesują cię zajęcia kształtujące całą sylwetkę? Sprawdź, jak wygląda TBC.

Aerobik cię nudzi? Zobacz, na czym polega Jukari Fit to Fly.

Jesteś szczupła, ale chcesz poprawić kondycję? Idź na Bodycombat!

Więcej o: