3 mity na temat spalania kalorii

Żeby schudnąć, musisz stosować treningi kardio, najlepiej w strefie tętna ?fat burning zone" i to nie krócej niż 20 minut. Ile razy to słyszałaś? Eksperci z Lionfitness obalają te mity i pokazują, że to nie jedyny sposób na zrzucenie paru kilo.

MIT NUMER 1

Najlepiej zrobić trening kardio rano na czczo

 

Jeśli chcesz, ćwicz rano. Nie ma w tym nic złego, ale nie ma w tym też nic magicznego. Organizm spala kalorie całą dobę i aby schudnąć bilans energetyczny z całej doby musi być ujemny - to wystarczy aby tracić na wadze, przynajmniej u osób zdrowych. Znaczenie tez ma źródło, z którego te kalorie pochodzą, bo o wiele trudniej schudnąć, dostarczając organizmowi zbyt duże ilości cukru.

Wracając do porannego treningu na czczo - spójrzmy ta problem globalnie, a nie wyrywkowo. Nie ma znaczenia kiedy ćwiczysz, o ile ćwiczysz. Nie ma różnicy kiedy spalisz kalorie - rano, w południe, czy wieczorem. Najważniejsze jest to, aby to po prostu zrobić. Jaki wysiłek skutecznie spala tłuszcz?

MIT NUMER 2

Najlepiej spala kalorie trening kardio, który utrzymuje tętno w tzw. strefie ?fat burning zone", czyli na poziomie 60-70% tętna maksymalnego.

 

Gdy ćwiczysz z taką intensywnością z tłuszczu pochodzi 50-85% kalorii. Przyjmijmy wersję optymistyczną, że aż 85% kcal pochodzi z tłuszczu. Wygląda dobrze, ale to tylko pozory. Przyjrzyjmy się liczbom, one nie kłamią.

W ten sposób osoba ważąc 60 kg i wędrująca godzinę z prędkością 5 km/h spali 200 kcal (powinna tez bez problemu utrzymać w tym czasie tętno w strefie spalania tłuszczu). To oznacza, że w tym czasie spaliła 170 kcal pochodzacych z tłuszczu. Gdy ten sam czas poświęcić na bieg z predkością 10 km/h (to tempo wiele osób wytrąci ze strefy tetna ?fat burning zone") obliczenia wyglądać będą następująco: całkowita liczba spalonych kalorii - 620, liczba kalorii pochadzących z tłuszczu to 40% tej liczby, czyli 248 kcal.

Czy 170 to więcj niż 248? Nie.

Kardio z tętnem w strefie ?fat burning zone" ma jeszcze jedną wadę: właściwie nie przyspiesza metabolizmu. Owszem podnosi go na czas trwania wysiłku, ale po treningu tempo metabilizmu szybko wraca do poziomu sprzed wysiłku. Trening interwałowy natomiast, nie dosyć, że w odznacza się wyższym współczynnikiem spalania kalorii na minutę w czasie trwania wysiłku, to jeszcze przyspiesza metabilizm na wiele godzin po jego zakończeniu. Oznacza to, że taki wysiłek powoduje spalenie de facto większej liczby kalorii niż liczba, jaką pokaże maszyna kardio, czy pulsometr.

MIT NUMER 3

Twój trening kardio powinien trwać nie mniej niż 20 minut, bo dopiero po tym czasie organizm zaczyna spalać tłuszcz.

 

Jeśli ktoś wierzy w ten mit i w mit nr 2, to jak według niego wygląda liczba kalorii spalonych z tłuszczu? Weźmy wspominany wczesniej przykład: godzinny marsz spala 200 kcal (u osoby ważącej 60 kg i maszerującej w tempie 5 km/h). Jesli mit nr 3 jest prawdziwy, to pierwsze 20 minut takiego wysiłku nie spala tłuszczu. Jaka zatem bedzie liczba kalorii spalona z tłuszczu? Jeszcze mniejsza niż 170? Może nie, ale jeśli ma być jeszcze mniejsza to taki wysiłek musi być dla osób go stosujących z nadzieja na schudnięcie bardzo frustrujący.

A co sie stanie jeśli ktoś będzie ćwiczył tylko 15 minut, albo 19 minut? Nie spali tłuszczu? Absurd.

Spali go, tylko zależy to od intensywności wysiłku - im wyższa, tym więcej spalonych kalorii ogółem, w tym także z tłuszczu. Procesy spalania węglowodanów - w tym przypadku z glokogenu mieśniowego, pobudzają procesy lipolizy i spalania wolnych kwasów tłuszczowych.

Artykuł pochodzi ze strony www.lionfitness.pl

Więcej o: