Mięśnie brzucha - wzmocnij je od wewnątrz!

Marzysz o płaskim brzuchu? A kto nie? A może oprócz tego uprawiasz jakiś sport i zastanawiasz, czy jakiś trening mógłby uzupełnić twój program. Bez względu na to, czy biegasz, ćwiczysz siłowo, czy kochasz sporty ekstremalne, core stability czy inaczej ćwiczenia na stabilizację, to coś, co warto wybrać! Dlaczego? Bo to coś więcej niż tylko droga do płaskiego brzucha.

Podczas treningu na siłowni stawiamy przede wszystkim na wyniki. Każdy z nas ma różne cele najczęściej chodzi nam jednak o wygląd, siłę lub kondycję. Rzadko kiedy pamiętamy o ćwiczeniach korekcyjnych, czy tych, które poprawią naszą postawę lub zredukują ból. Warto jednak poświęcić im trochę czasu i odpowiednio wzmocnić tym bardziej, że to dzięki mięśniom takim jak głębokie, będziemy lepiej wyglądać ale też zaczniemy osiągać lepsze wyniki w innych dziedzinach sportu. O czym mowa? Przede wszystkim o ćwiczenia stabilizujących. Nie masz pojęcia o czym mówimy? Agnieszka Kruszewska-Senk i Aleksander Senk, którzy organizują warsztaty obozybiegowe.pl - Stabilizacja, odpowiadają na nasze pytania.

1. Stabilizacja - o co właściwie chodzi? Na czym polega taki trening i które mięśnie są stymulowane?

Warsztaty, które nazywamy treningiem stabilizacji, składają się z dwóch części.

Głównym elementem zajęć będzie trening stabilności ogólnej, znanej jako core stability. W tej części pracujemy nad wzmacnianiem mięśni brzucha (przede wszystkim najgłębiej położonego mięśnia poprzecznego, ale także mięśni skośnych), mięśni grzbietu (głównie mięśnia wielodzielnego), przepony oraz mięśni dna miednicy. Ćwiczenia aktywizują gorset mięśniowy otaczający tułów i działający jak pas, który pomaga utrzymać prosty korpus oraz stabilizować kręgosłup. Systematyczne wzmacnianie tych mięśni poprawia sylwetkę w czasie poruszania się, co pozwala odciążyć kręgosłup i stawy kończyn dolnych. A w czasie biegu poprawić jego technikę.

Trening core stability uzupełniają ćwiczenia propriocepcji, czyli czucia głębokiego. Układ propriocepcji odbiera bodźce związane z uciskiem, rozciągnięciem, ustawieniem i ruchem ciała wobec siebie. Dzięki temu zmysłowi organizm lepiej umie określić, jak w przestrzeni ułożone są części naszego ciała. Ćwiczenia propriocepcji poprawiają rozwój odruchów, regulację napięcia mięśni i koordynację ich pracy, a także refleks. Poprzez regulację napięć mięśniowych, wypracowanie szybszej reakcji organizmu oraz lepszego wykonywania ruchu, ćwiczenia te pomagają zapobiegać kontuzjom, zwłaszcza przy poruszaniu się na niestabilnym podłożu (śnieg, lód, las, błoto itp.). Ponadto poprawa koordynacji ułatwi pracę nad techniką naszej dyscypliny sportowej.

2. Kto powinien włączyć do swojego planu treningowego ćwiczenia tego rodzaju?

Zachęcamy do tego każdego. Od osób nie uprawiających sportu, poprzez osoby rozpoczynające z nim przygodę, aż po osoby aktywne. Każda z nich w codziennym życiu odczuje zyski płynące z mocniejszego "core" oraz lepszej koordynacji.

3. Często pomijamy pracę nad mięśniami głębokimi i koncentrujemy się na treningu bezpośrednio do naszej dyscypliny. Czy takie zaniedbanie może być groźne?

W sporcie wyczynowym trening core stability jest zazwyczaj obecny - czy to jako oddzielna jednostka treningowa, czy też w ramach innych ćwiczeń siłowych. Amatorzy, zwłaszcza niećwiczący w młodości, często mają osłabione mięśnie głębokie, czy szerzej - posturalne, odpowiadające za stabilizację. Jeżeli będą oni wykonywali tylko trening specyficzny dla uprawianej dyscypliny sportu, osłabione mięśnie stabilizujące szybko dadzą o sobie znać - najczęściej w złej technice - ograniczając postęp lub narażając na kontuzje. Dlatego warto poznać odpowiedni zestaw ćwiczeń, aby móc go sobie systematycznie aplikować i uzupełniać nimi trening.

4. Czy takie ćwiczenia możemy wykonywać samodzielnie w domu?

Jak najbardziej. Większość ćwiczeń, można wykonywać na obecnych w wielu domach piłkach fitnessowych, łatwo dostępnych beretach ortopedycznych lub też po prostu wykorzystując wolne miejsce na podłodze. Podczas warsztatów będziemy korzystali z przyborów, które ze względu na cenę czy wymiary nie znajdą miejsca w każdym domu, ale będą one stanowić urozmaicenie dla początkujących oraz specjalne wyzwanie dla bardziej zaawansowanych.

Warsztaty ze stabilizacji - obozybiegowe.plfot. obozybiegowe.pl

Najbliższe warsztaty ze stabilizacji już 25 października. Chcesz już dziś zacząć działać, ale nie masz pomysłu na to, jakie ćwiczenia wykonać? Trener osobisty wybrał dla nas kilka ćwiczeń, zobacz wideo.

Więcej o: