Power Plate czyli trening wibracyjny - fakty i mity

Biegasz, pływasz, jeździsz na rowerze, chodzisz na zajęcia fitness jednak ciągle myślisz o tym, by dorzucić do swojego planu treningowego coś nowego? Może czas na Power Plate?

Dołącz do nas na Facebooku

Trening wibracyjny znany jest już od dawna. Jednak osób, które o nim słyszały wciąż jest stosunkowo niewiele. Inni podchodzą do tematu z dystansem i przymrużeniem oka. Jak naprawdę wyglądają ćwiczenia na platformie wibracyjnej i jakie dają korzyści opowiada trener - Michał Janik z Holmes Place w Warszawie.

Co to za maszyna?

Przyrząd do ćwiczeń Power Plate (bo o nim mowa) wygląda zupełnie niepozornie, ale jego działanie jest wielowymiarowe. Działa w oparciu o przenoszenie drgań na ciało i w naturalny sposób aktywuje ich odruchowe skurcze. Pierwszy raz tego typu stymulację nerwowo-mięśniową wykorzystano w 1960 roku, kiedy profesor W. Biermann w ówczesnej NRD jako pierwszy opisał ?cykliczne drgania? mogące poprawić stan stawów w relatywnie krótkim czasie. Od tego wszystko się zaczęło. Później naukowcy badali wpływ samoistnych skurczy mięśni na działanie całego organizmu. Wnioski okazały się zadziwiające. Okazało się bowiem, że przyśpieszają powrót do zdrowia po przebytych kontuzjach (rosyjscy tancerze baletowi leczyli w ten sposób ścięgna). Stwierdzono również, że wibracje poprawiają siłę mięśni i skoczność.

Jak to działa?

Trening polega na przenoszeniu wibracji do całego ciała, co powoduje szereg reakcji mięśniowych w ciągu jednej sekundy i przyśpiesza efekt ćwiczeń. Stymulacja mechaniczna powoduje odruch rozciągania mięśni, które jednocześnie reagują na wibrację automatycznymi, mimowolnymi skurczami i rozkurczami. Dzięki temu pracuje tu około 96% mięśni na raz. Poza tym podczas treningu twoje naczynia włosowate powiększają się umożliwiając krwi na dotarcie do najmniejszych naczynek. Nie tylko zwiększa się ilość czerwonych krwinek, ale i białych, a także poprawia się metabolizm.

Coś dla sportowców

Dziś trening wibracyjny stosuje się w rehabilitacji, ale nie tylko. Aktywne osoby ćwiczą na przyrządach typu Power Plate, by zwiększyć swoją kondycję i wytrzymałość.

- Niech ci się nie wydaje, że przyrząd służy do stania. Możesz wykonywać na nim różne rodzaje ćwiczeń, przy czym pasy różnej długości przymocowane do platformy, oferują dodatkowe możliwości treningu. Myślisz, że się nie zmęczysz? Nic bardziej mylnego - wykonując ćwiczenia napinasz mięśnie, ale wibracja dodatkowo stymuluje je do pracy, a ponieważ w związku z tym zaangażowane są również mięśnie głębokie (odpowiadające na równowagę i stabilizację ciała) masz zapewniony kompleksowy trening. Tu trening trwa około 15 minut, ale możesz być pewny, że to wystarczy, by porządnie się zmęczyć - mowi Michał Janik z Holmes Place w Warszawie.

Programy treningowe

Na maszynie możesz ustawić 3 programy: trening siłowy, rozciąganie i masaż. Przy pierwszym wykonujesz przysiady, podskoki, pompki, ćwiczenia bicepsów, tricepsów, barków, ramion, mięśni tułowia i cztery rodzaje ćwiczeń na brzuch.

Na szczególną uwagę zasługuje program rozciągający. Dlaczego? Bo ruch rozciągania, który możesz wykonać na maszynie jest znacznie obszerniejszy niż takie samo rozciąganie wykonywane w takiej samej pozycji ciała, ale bez wibracji. Michał Janik tłumaczy:

- Jeśli schylając się w dół możesz dotknąć podłogi czubkami palców, na maszynie Power Plate będzie w stanie położyć na podłożu całe dłonie. Dzieje się tak dlatego, że tego typu stymulacja powoduje odruch rozciągania mięśni i automatyczne, naprzemienne skurcze i rozkurcze. Program rozciągający platformy wibrującej ma pomóc ci się rozluźnić i pomaga mięśniom płynnie i bezboleśnie się rozciągać i zwiększać zakres ich ruchu.

Ćwiczenia z trenerem

Jeśli przyrząd typu Power Plate znajduje się na twojej siłowni - możesz poprosić o pomoc trenera, ale przyrząd ma również oprogramowanie, które pozwoli ci przeprowadzić trening z wirtualnym trenerem. Model oferuje łącznie ok. 250 programów treningowych i tysiąc pojedynczych ćwiczeń.

Zastępuje siłownię?

Wszystko zależy od efektów, jakie chcemy uzyskać. Dla kulturystów - niekoniecznie będzie doskonałą alternatywą, choć stanowi doskonałe uzupełnienie ćwiczeń siłowych i pozwala mięśniom na pełniejszy ruch i lepszy rozwój. Bo pomagając mięśniom zachować elastyczność, pomagamy im także pracować w pełnym zakresie. Praca mięśni w ich pełnym zakresie pozwala z kolei naszym kościom i stawom na pracę bez bólu. Dodatkowo wibracja ma wpływ także na ścięgna, kości, system nerwowy oraz równowagę hormonalną

Więcej o: