Proste plecy - jak poprawić postawę?

"Pamiętaj o prostych plecach!", "Postawa jest najważniejsza, żeby poprawnie wykonać ćwiczenie" - na pewno każda z nas słyszała to nie raz. Co prosta postawa oznacza w praktyce?

rusz się

Problemy z kręgosłupem

Na problemy z kręgosłupem ma wpływ wiele czynników: charakter wykonywanej pracy, nadwaga, noszenie zbyt ciężkiej torby, a nawet niewłaściwe obuwie. Moglibyśmy wymieniać bez końca. Schorzeń jest wiele i nie ma złotego środka, który zadziała w przypadku każdego z nich, dlatego warto się zgłosić do specjalisty, żeby mieć pewność co do rodzaju treningu, jaki możemy wykonywać. Dlaczego? Ponieważ przy różnego rodzaju skrzywieniach, musimy wzmocnić pewne partie mięśni, a inne rozluźnić. Lekarz lub fizjoterapeuta dobierze odpowiedni zestaw ćwiczeń korekcyjnych, które przyniosą ulgę w bólu i poprawią Twoją postawę.

Bóle pleców - skąd się biorą? Jak się ich pozbyć?

Zapomnij o kocim grzbiecie

Prawidłowa postawa, o którą trzeba zadbać w przypadku wykonywania większości ćwiczeń takich jak przysiady, wypady, wiosłowanie w opadzie, martwy ciąg czy wszelkiego rodzaju ćwiczenia na mięśnie pleców i ramion to:

- wciągnięty brzuch,

- proste plecy (sprawdź w lustrze czy nie zaokrąglasz górnej części pleców oraz czy nie masz zbyt dużego wgłębienia w dolnej części)

- łopatki ściągnięte do tyłu,

- nogi ustawione na szerokości bioder (z tym może być różnie w zależności od wykonywanego ćwiczenia)

- kolana lekko ugięte, by nie uszkodzić stawów,

- Nasz kręgosłup ma naturalne krzywizny, lordozę odcinka szyjnego, kifozę piersiowego i ponownie lordozę lędźwiowego. Zadaniem takiej konstrukcji jest amortyzacja i wytrzymałość na obciążenia, zmienne warunki pracy - mówi Michał Ficoń, trener osobisty. - Wszystko jednak ma swoje granice, dlatego szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na technikę wykonywanych ćwiczeń, właściwą stabilizację odcinka lędźwiowego, całego kręgosłupa. Najczęściej chęć podniesienia dużego ciężaru, na który nie jesteśmy gotowi powoduje znaczne odstępstwa od techniki i przykładowo wiosłujemy w opadzie z kocim grzbietem zamiast mieć wypiętą klatkę piersiową i pozycję w opadzie zgodną z krzywizną kręgosłupa.

Tak zwany koci grzbiet często można zauważyć wśród osób garbiących się, siedzących wiele godzin przed monitorem komputera.

Joga leczy bóle kręgosłupa i pomaga utrzymać prostą pozycję

Zbyt mocno wypchnięte biodra do tyłu

Mowa o lordozie. Ten typ skrzywienia kręgosłupa bardzo często można nabyć z wiekiem, chociażby na skutek codziennego chodzenia na szpilkach.

- Od dziecka prowadziłam bardzo aktywny tryb życia. Dużo pływam, gram w siatkówkę, biegam kilka razy w tygodniu - mówi 26-letnia Magda. - Od dwóch lat zaczęły mnie boleć plecy. Dołączyłam do ćwiczeń pilates, ale to niewiele pomogło. Okazało się, że mam lordozę, a wszystko przez moją pracę - opowiada. Magda od ponad dwóch lat pracuje w luksusowym butiku. Codziennie chodzi lub stoi w szpilkach, co dość dało się we znaki. - Dostałam zestaw ćwiczeń od fizjoterapeuty i jest znaczna poprawa, ale nadal muszę być bardzo ostrożna, kiedy wykonuje takie ćwiczenia jak np. przysiady - dodaje Magda.

Skrzywienie boczne też jest niebezpieczne

- Skolioza, czyli skrzywienie boczne to częsta przypadłość osób pracujących w pozycji siedzącej, tych, które rzadko podejmujących aktywności fizycznej. Pogłębiona naturalna krzywizna kręgosłupa w połączeniu z niewłaściwą techniką ćwiczeń powoduje przemieszczenie się krążka międzykręgowego, doprowadza do trwałych uszkodzeń. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo, zwróć się do trenera i poproś o demonstrację ćwiczeń, których techniki nie opanowałeś, nie rywalizuj w ciężarach tylko w precyzji wykonywanych ćwiczeń - radzi trener osobisty.

Więcej o: